BOTA BORRELIA – ”Under our skin” och olika debatter

Idag vill jag berätta om den film som kom att förändra hela min familjs liv. Som fick mig att förstå det fulla allvaret om min familjs situation och därmed likalydande för tusentals människor i vårt land.

”UNDER OUR SKIN”

Alla nedan klipp är från You-Tube, men jag vet att de inte är redigerade, eftersom jag i min ägo har TVÅ exemplar av den multi-belönade filmen, som jag specialbeställt från USA. Filmen gjordes av den medicinska journalisten Kris Newby (min förebild och hjälte just nu) och Andy Abrahams Wilson. Vi får följa olika människors öden och hur LYME/Borrelia påverkar deras liv. Allt från de läkare som med risk att bli dödade eller bli fråntagen sin läkarlegitimation, ändå lyder den Hippokratiska eden och försöker bota människor, till de människor som botats eller dött och den beskriver kampen för ett värdigt liv och rätten till vård i USA och det som speglas där, existerar i lika stor grad HÄR.

Kris Newby
Senior Producer

Kris is an award-winning screenwriter and science writer, with engineering degrees from Stanford and the University of Utah. Kris combines a strong science and writing background with personal experience as a person with Lyme disease

Andy Abrahams Wilson
Producer/Director/Camera

Founder of Open Eye Pictures, Andy Abrahams Wilson is a multi-award winning, Emmy-nominated producer and director of creative non-fiction films. Andy received a BA in cultural anthropology from Northwestern University, and an MA in visual anthropology from the University of Southern California, where he also studied at the USC Film School. He is a published author of articles in books and journals on visual anthropology and performance studies.

Man berättar i filmen om IDSA’s korrupta läkare som betalats för att låta medicinindustri och försäkringsbolag slippa undan notan för de ca 2 miljoner människor som har sjukdomen i USA.  Ca 20 000 nya fall om året i det stora landet. (10 000 nya fall i Sverige att jämföra med) Och det är samma här… Svenska riktlinjer styrs av IDSA.

Här ett klipp med Mandy Hughes (som är en källa till hopp för de sjuka) som är huvudpersonen i filmen i början och intervjuer med olika läkare, bla Dr Marie Savard om Borrelia:

CNN om Under our skin med Mandy Hughes

Här en debatt på om Borrelia på ABC DEL1:

Del 2  Del 3

Slutligen en intervju med Leslie Wermer från filmen om alla som dör i Borrelia/Lyme (hon dog en tid senare)

OFFICIAL WEBSITE

Informationsfilm från Norge om Borrelia

http://www.lymeadvocate.org/  (den bästa sida jag sett om Borreliainformation)

http://lyme-aware.org/news/lyme-news/32-chronic-lyme-does-exist.html

Kris Newbys artikel som bevisar sk ”lyme-rage”

Det här inlägget postades i FAKTA OM BORRELIA, PERSONLIGA BERÄTTELSER och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till BOTA BORRELIA – ”Under our skin” och olika debatter

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Sanningen om sjukdomen är grym att höra, men det är SÅ viktigt att vi vaknar upp!

  2. Ping: Hemimammas kamp – Detta är vad regeringen tänker lura in oss i!! « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Varför vågar så få kommentera det de läst?

  4. Svante Svensson skriver:

    Inte fan vet jag om det hjälper men detta har jag skickat till Jonas Sjösteds blogg.
    http://nhi.no/forside/animasjoner/infeksjoner/borreliose-31908.html
    Kommer du, och ditt parti att ta upp denna sjukdom, och varför den inte behandlas på ett adekvat sätt i vårt land. De som drabbas måste åka till Tyskland, Norge, eller Finland, och betala själva. Skickar med en länk till en uppsats av Lena Dickson. http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm
    Svante

  5. Svante Svensson skriver:

    Borreliosis
    http://www.mediahuset.se/Infektionslakaren/il402/lyme_borreliosis.htm
    http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/tick_borne_diseases/lyme_disease/Pages/index.aspx
    Hittade detta när jag använde Borreliosis, som sökord, hoppas det kan komma till nytta, kolla vidare på ecdc.europa.eu. Kanske vi kan ha nytta av EU, fast vi inte gillar företeelsen EU.
    Svante

  6. Svante Svensson skriver:

    Som jag fattar det är sjukdomen godkänd i EU, och vi är med i EU.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja men det är fortfarande undantagsfall och det är mest i Tyskland man kan få behandling som jag förstår…

      Men vi ska följa upp det och söka vidare…

      Hemikram

  7. Svante Svensson skriver:

    Inte för att jag tycker om överstatlighet, men om vi är med så borde vi förhandla oss till undantag, som med snus, och surströmming, om vi inte följer unionens regler. Att Sverige inte godkänner en sjukdom, som är godkänd, och ses, som ett stort problem i övriga Europa, kan inte vara rätt.
    Svante

  8. Svante Svensson skriver:

    Jag tycker att det vore bättre att de andra ländernas representanter tog upp det med Sverige, då de kan hävda att om en sjukdom inte behandlas, bidrar Sverige till att den sprids.
    Svante

Kommentera

