BOTA BORRELIA – LYMIEHUMOR – LIVETS SÄTT ATT HANTERA EN DÖDLIG SJUKDOM

JA, ALLT ÄR UPP OCH NER SÅ ÄVEN MITT ”DYGN”… så idag skriver jag på dagen i stället för på kvällen/natten…

Nu vet vi alltså sedan länge att maken är sjuk, och att både jag och sonen är smittade dessutom. Nu gäller det bara att ta reda på just hur skadade var och en av oss är, dels i Borrelian, men även i ”co-infektionen”, den elaka kompisen TWAR som forskare idag anser är orsaken till den dödliga sjukdomen KOL (Kronisk obstruktiv lungsjukdom) som är oerhört svår (i princip omöjlig)att bli frisk från.

Maken och sonen svarar bra på våra behandlingar men det är värre för mig… som sagt:

Jag vet än så länge att jag smittades av min man och att min son smittades av mig (och fick agriverad Borrelia när han återsmittades i somras) och att jag förlorat ett barn i utomkvedshavandeskap som är Borrelia-orsakat. (tack och lov bara ETT, många kvinnor går igenom upprepade missfall och dödfödslar orsakade av Borrelia)

Verkligheten som förträngs och förnekas kring Borrelias tredje stadium är att den är dödlig.

USA så kallar de som har sjukdomen Kronisk Borrelia, sig själva för ”Lymies” och för att orka bära sjukdomen med dess dishabiliterande och dödliga konsekvenser och det förakt som man möts av från de delar av sjukvården som följer IDSA’s jäviga protokoll, (amerikanska motsvarigheten till Socialstyrelsen) så har det utvecklats en särskild humor, som är ganska morbid och till stor del skulle kunna betecknas som galghumor…

”LYMIEHUMOR” och nu tänker jag bjuda på några godbitar ur det rikhaltiga flora som existerar. Först denna film som beskriver just vad som möter en Lymie i vården…

Du vet att du har ”LYME DISEASE/KRONISK BORRELIA när:

  • Du vet mer om mediciner, näringstillskott, medicinkorspåverkan än din läkare och pharmaceut tillsammans.
  • Om allt du önskar dig till Jul är mörka solglasögon, öronproppar och alla böcker skrivna av PJ LANGHOFF.
  • Om du fortfarande är uppe när det är dags för ungarna att gå till skolan
  • Du antingen sover 12 timmar i sträck, eller stannar uppe tre dygn i sträck och det knappt finns någonting där mitt emellan…
  • Det enda du får äta är brunt ris och sötpotatis
  • När alla dina bästa vänner är Online
  • När du är glad att din partner gick utan dig
  • Du försöker att köra ungarna till skolan, men det slutar med att du sitter på ICAs parkering med en liter mjölk utan ungar i bilen.
  • Din hund ligger med korsade ben och väntar på att du ska kliva upp på morgonen.
  • När din medicin dosett är större än än mormors.
  • Sextips för angelägna.. VEM BRYR SIG?
  • När du har blivit diagnostiserad med FIBROMYALGI, KRONISKT TRÖTTHETSSYNDROM, PARKINSONS, MS OCH PANIKATTACKER…

Tre ”lymies” sitter runt ett bord. Den första säger:

”Jösses, i morse så stod jag vid brevlådan och jag visste inte om jag var på väg till eller ifrån den”

”Ja och i morse stod jag med den öppna kylen och jag visste inte om det var mjölken eller smöret jag behövde” svarade den andre.

Varav den tredje lakoniskt konstaterar:

”Jaja, tack och lov har det inte påverkat mitt minne än.  När kom ni hit?”

Engelska originalet, jag  hjälpligt översatte ovan:

Three Lymies are sitting around a table.
The first one says: “Man this morning I standing in the driveway and I didn’t know if I was walking to the mailbox, or from it!”

The second one says, “Yeah today I opened the frig and didn’t know if I needed the milk or the butter.”

The third one says, “Thank God it hasn’t affected my memory yet, knock on wood. Oh someone is at the door, Ill be right back…”

En Borreliasjuks vilstol…

”Bättre fly än illa fäkta” kanske?

KÄLLOR:

http://lisaschultzhilton.blogspot.com/

http://whatislyme.com/

www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm

Doktor Leif Dotevalls avhandling   (från 12 mars 1999 Hemimammas anmärkning)

2011/11/25/hemimammas-kamp-i-detta-land-ar-en-hast-mer-vard-an-en-manniska-och-det-ar-inte-mitt-hemland-langre/

RELATED ARTICLES

HEMIMAMMA

Det här inlägget postades i BOTA BORRELIA och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till BOTA BORRELIA – LYMIEHUMOR – LIVETS SÄTT ATT HANTERA EN DÖDLIG SJUKDOM

  1. Ping: Hemimammas fräcka fredag – Läsarnas bidrag – Efterlysning av er humor!! « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  2. Svante skriver:

    http://store.blogg.se/2012/may/tank-om-med-omtanke.html#comment
    Kan detta ha samband med Borrelia.
    Svante

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror att det kan finnas många olika orsaker, men borrelia är definitivt en av dem…

      Jag tänker också på mängden fett som mödrarna äter under graviditeten som är avgörande för hjärnans utveckling…

      Under våren är det nära till vintern då modern av naturliga skäl troligen äter större mängder fett, medan det andra halvåret, så minskar konsumtionen…

      Hemikram

Kommentera

