BOTA BORRELIA – EN VITTNESBERÄTTELSE

IBLAND SNUBBLAR JAG ÖVER BERÄTTELSER PÅ NÄTET SOM BERÖR SÄRSKILT ELLER SOM GÅR PÅ PUDELNS KÄRNA. HÄR ÄR EN SÅDAN

”In the summer of 1997, while working at a camp in Maine after my freshman year of college, I found a blotchy red rash on my right arm. The camp nurse shrugged. “Maybe it’s from your sleeping bag. Let’s give it a few days and see what happens.”

A few days later I collapsed in the dining hall. When I came to, the camp nurse told me I’d had a low blood sugar reaction, something that had never happened to me before. She didn’t think to connect the incident with my mysterious rash, which by then had faded. She didn’t think to test me for Lyme disease, known for its tell-tale rashes. She didn’t think to test me for babesia, ehrlichia or bartonella, tick-borne parasites that consume oxygen in the red blood cells, which can first manifest as hypoglycemia. She didn’t think to do any of these tests, because she didn’t know the serious health threat that ticks pose in wooded areas.

I don’t blame the camp nurse for my misdiagnosis, but I do blame the lack of awareness surrounding tick-borne illness that led to her ignorance. It took eight years for a doctor to connect the dots of my burgeoning constellation of symptoms. By then the bacteria had spread to every system of my body, crossed the blood-brain barrier and invaded my central nervous system, and was replicating at a rate that evaded the strongest antibiotic treatment.

I was left bedridden, hooked up to an IV, for two years. The co-infections of babesia, ehrlichia and bartonella caused nightsweats, fevers, and neurological symptoms that demanded intense anti-malarial treatment.

This is the fate that awaits anyone who does not receive a proper diagnosis of tick-borne illness right away.

Our best defense against this health threat is Lyme literacy, not just amongst the general population but amongst doctors, too.”

Read more: http://www.boston.com/Boston/dailydose/2012/05/misdiagnosed-lyme-disease-one-reader-horrific-experience/ULt7ITNpRotIyRlfGCMYQO/story.html

Feldiagnosticerad Borrelia: En läsarens fruktansvärda erfarenheter (min fria översättning)

Hämtats från Boston.com (Inlagd: 2012/05/10)

Sommaren 1997, medan jag arbetade på ett läger i Maine efter mitt första år på college, så  hittade jag ett fläckigt rött utslag på min högra arm. Lägersjuksköterskan ryckte på axlarna. ”Kanske är det från din sovsäck. Låt oss ge det några dagar och se vad som händer. ”

Några dagar senare kollapsade jag i matsalen. När jag kom till sans, berättade lägersköterskan för mig att jag hade haft en reaktion på lågt blodsocker, något som aldrig hade hänt mig förut. Hon tänkte inte på att sammankoppla händelsen med mina mystiska utslag, som då hade bleknat. Hon tänkte inte på att testa mig för borrelia, känd för sina karaktäristiska avslöjande utslag. Hon tänkte inte på att testa mig för Babesia, Ehrlichia och Bartonella, fästingburna parasiter som förbrukar syret i de röda blodkropparna, som kan visa sig först som hypoglykemi. Hon tänkte inte på att göra något av dessa tester, eftersom hon inte kände till den allvarliga hälsorisk fästingar utgör i skogsområden.

Jag klandrar inte lägersjuksköterskan för min feldiagnostisering, men jag skyller på brist på medvetenhet kring fästingburna sjukdomar, som ledde till hennes okunnighet. Det tog åtta år för en läkare att sammankoppla prickar  till ett mönster, i min spirande konstellation av symptom. Då hade bakterierna spridit sig till alla system av min kropp, korsat blod-hjärnbarriären och invaderat mitt centrala nervsystem, och förökade sig med en hastighet som passiviserade den starkaste antibiotikabehandling.

Jag blev kvar sängliggande, ansluten till en IV, i två år. Co-infektionerna; Babesia, Ehrlichia och Bartonella orsakade nattsvettningar, feber och neurologiska symtom som krävde intensiv anti-malariamedel att behandla.

Detta är det öde som väntar den som inte får en korrekt diagnos av fästingburen sjukdom direkt.

Vårt bästa försvar mot detta hot mot  vår hälsa är Lyme/Borreliakunnighet, inte bara bland den allmänna befolkningen, utan bland läkarna också.

________________________________________________________________

DET FINNS TUSENTALS LIKADANA BERÄTTELSER DÄR UTE…

Det här inlägget postades i PERSONLIGA BERÄTTELSER och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till BOTA BORRELIA – EN VITTNESBERÄTTELSE

  1. Ping: Hemimammas Hetsiga Humör – Samhällsomstörtande verksamhet – del 2 Maktens Megafoner « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

Kommentera

