BOTA BORRELIA – Blandade nyheter

ANFANGSedan idag så har jag blivit fullvärdig medlem i Svenska Borrelia & TBE föreningen och jag kommer att närvara på årsmötet den 16 mars. Där kommer jag ta upp hur vi ska organisera någon sorts protestaktion i Sverige, efter exempel i Norge.

Nu över till blandade nyheter.

Först och främst vill jag tacka Benny Sellberg, för hans oförtrutna kamp att uppmärksamma de borreliasjukas situation i Sverige.

För en tid sedan fick han in en insändare i lokalpressen.

En god nyhet är att Smittskyddsinstitutet äntligen tycks ha förstått behovet av att utreda och reformera dagens borreliavård i Sverige.

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/infektion/diagnosen-borrelia-utreds-av-myndigheter/

Övriga blandade nyheter:

Läkare har funnit kopplingar mellan Autism och Borrelia

Persistens av Borrelia burgdorferi i rhesusmakaker efter antibiotikabehandling av disseminerad infektion

(svensk översättning via google)

GUNNAR GRAMNÄS fortsätter att ta upp den inadekvata vården i Sverige i radion:

Ljusning men också mörker i tre fall vi granskat

Hans tidigare program för drygt ett år sedan:

Pionjärer utomlands räddar borreliapatienter

”Det finns inga bevis att behandlingen hjälper”

Och som ett svar på posten så smädas han av Mats Reimer (som vanligt)

Tyvärr så tycks den gode Dr Reimer inte förstå att Gramnäs är en reporter och lekman och är inte alls så specialinsatt som tex jag är i dessa frågeställningar.

Det är synd för det faller en svartare skugga över honom själv än den han tycks vilja näpsa.

organise

Väl mött på mötet och väl kämpat av er alla!

HEMIMAMMA

Det här inlägget postades i ARTIKLAR, BOTA BORRELIA, FAKTA OM BORRELIA och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till BOTA BORRELIA – Blandade nyheter

  1. mariep skriver:

    Hejsan:) Hamnade på denna sidan genom facebook, och efter intressant läsning, Vill jag önska dig lycka till..och tacka för att det finns människor som ger sin uppmärksamhet kring dessa sjukdomar som ofta kan bli missförstådda och på så vis får man inte rätt hjälp och ibland inte ens bli utredd osv…
    Själv har jag liknande besvär, likt Borellia, och lymf besvär, har blivit testad för borellia men då var svaret negativt, vilket i och för sig var bra, men likheterna var många som påminde om Borellia, och mina olika symtomer fortsatte med olika åkommor och jag har inte direkt fått hjälp av sjukvården, utan hunnit med att under tiden jag varit som sjukast förlora allt och hamna utanför samhällets ramar och utanförskap, som jag aldrig skulle kunna tro fanns I Sverige, med anledning från att man blivit sjuk och inte bli betrodd med sina åkommor…

    Istället fick psykiatrin ”ta över”..då man trodde jag hade vaneföreställningar, vilket har lett att jag idag är inne i en ond cirkel när ingen utrett mig för det, jag faktiskt har varit sjuk med på olika sätt genom åren.. och inte har några direkta psykiska besvär eller åkommor, mer än vad som börjar bli när man inser vad man förlorat och inte blivit betrodd i alla år… och då mina fysiska smärtor och krämpor mm uppkommer idag som det gjorde då… får jag ofta höra att inte psykiatrin kan hjälpa mig med de somatiska problemen?!! nästan lite skrattretande idag…men det har varit många tårar..
    Redan 2006 visste jag att något var fel, när jag började söka hjälp pgr av hälsan, och faktiskt inte hade några psykiska problem från början, (förutom min adhd, som jag haft sedan tonår, och eftersom jag hade företag, ganska utarbetad)…, Istället blev jag blev allt sämre med min hälsa och givetvis blev det psykiskt också, med alla konstiga och olika sjukdomsymtomer som uppkom och jag drabbades med…lunginflammationer, infektioner, cystor, sköldkörtel, allergi, yrsel,svullnader, lätt förvirring/glömska, kärl o lymfproblem, nackskador/skolios, ödem, fibromalagy liknande värk, kraftiga migränattacker som återkom ofta..och så mycket mer ”konstiga” saker började hända..

    2008 låg jag på hudkliniken i Lund, en månad, då hade jag fått sår, och mitt hår var nästan förlorat, deras förklaring var att jag på grund av stress och utbrändhet, skadat mig själv, och dragit av mig håret, idag gör dessa meningar mig ursinnig…istället för att utreda mig, och göra fler tester och håranalyser, gav dom mig mirtazepin, risperdal, zanor?! stilnoct…men för min fruktansvärda huvudvärk fick jag dock bara ipren..Var jag inte ”galen” så blev jag det under denna period, innan jag självmant slutade med dessa tabletter (2009) därefter försökte läkare jag var hos att ge mig liknande..lyrica, thyrolzid? lamotrigin mm…men 2010 förstod jag att inget av dessa tabletter skulle hjälpa, ej heller sjukvården, som inte vill tro på den historia och de symtomer jag upplevde och beskrev…
    Jag började söka själv genom internet, och självläka mig med naturprodukter av olika slag, kom då i kontakt med Morgellons, vilket var en grupp jag fullständigt kunde identfiera mig med, av allt märkligt som hände med mig…

    Dessa år har gjort att jag upplevt allt ifrån ett smärtsamt lidande, frustation,hjälplöshet, utmattning, isolering, förluster, förtvivlan,,levt i en misär…jag har många historier i historian från vad som hänt under alla dessa år som gått 2006-2013 Jag förlorade precis allt jag ägde, mitt företag, och nästan mig själv,
    Mina två söner,som idag 21 o 25 år gamla, fick ett liv som ingen av oss hade förväntat sig kunna bli, eller tro sig kunna hända, mitt hjärta gråter än idag,över allt dom fick se, och vilka konsekvenser som blev på grund av det som hände mig, under de värsta åren 2007-2010..

    Idag mår jag mycket bättre både fysiskt och psykiskt, men kroppen har fått ta många ”smällar” och blivit skör, med mycket värk, men jag håller fortfarande på att kurera mig i min självläkning, och det går bara framåt;) trots mitt hår inte har växt ut sedan 2008…
    Det sista året har jag försökt att sprida min historia och andra människor som är likvärdigt drabbade, av vad som kan hända,och ske, det man inte tror sig skulle kunna ske,
    Delar med min amatörvideo som jag gjorde förra året, med bilder av mig själv, och hur jag blev förändrad, hur det kan se ut med Morgellons,

    samt en radiointervju jag var med från USA, var vid detta tillfället ganska dålig i min hälsa mm

    Blev ett lite längre inlägg, än vad jag tänkt;)…men ville dela med mig av detta som oftast sker i tysthet, och många inte vågar berätta när man väl hamnat utanför..
    Med vänlig hälsning
    Marie Palac

  2. Dr Orloff skriver:

    Morgellons. Nya rön från USA (R. Stricker) pekar på att det är en spirochetbakterie typ borrelia som är underligande faktor. Troligtvis i kombination med någon jästsvamp. Nästan alla med Morgellons testar positivt elller gränsande med borrelia immunoblot. Prova med en azitromycin provokation i tre veckor och gör sedan ett WB test för borrelia. Intressant är också att Morgellons finns i lantbruket, de flesta mjölkkor har det och heter då Bovint Digital Dermatitis BDD med spirochetter och hårliknande kreatininfibrer i klövarna. En antibiotikakombination med te.x makrolider och fluconazol i minst ett år kan ev bota Morgellons (och Lyme).

Kommentera

