BOTA BORRELIA – I DETTA LAND MÅSTE MAN ARBETA FAST MAN ÄR ALLVARLIGT SJUK

Min make berättade härom dagen för mig att hans läkare bara vill sjukskriva honom till den 18 januari och sedan ska han börja jobba igen anser hon. Hon får inte ta hänsyn till provsvaren från Norge som säger att han har Kronisk Borreliaför då blir hon av med sin legitimation…

Den Hippokratiska eden är satt ur spel.

Så min make måste alltså börja jobba fast han är sjuk!! Oavsett hur han mår?

Jag hoppas att svenska folket fattar vilka vansinniga sjukvårdsregler vi har – där det inte spelar roll hur sjuk du är eller hur du mår utan bara vilken arbetsförmåga eller accepterad diagnos man har!!

Min make är sjuk och han har via prover fått det bevisat att han är sjuk (liksom min son)

Vad ska vi som är sjuka ta oss till? Vi blir ju inte mindre sjuka för att svenska läkare inte vill lyssna eller ta till sig den kunskap som finns ute i världen? Och du som läser detta och tycker att du inte ska bry dig? Det är mycket du inte får veta om sjukdomen… *rys*

MEN JAG VET, FÖR JAG HAR LÄST PÅ; VARJE LEDIG MINUT I TVÅ MÅNADER

Jag skulle vilja utöka det redan beskrivande smeknamnet  ”Den stora imitatören”med  ”Syfilis Light” för det beskriver vad sjukdomen gör med dig och på vilket sätt som sjukdomen smittar och beter sig.

På infektionskliniken på Danderyd sitter Susanne Stiernstedt och presiderar över en avdelning som inte tar sina patienter på allvar. De kastade ut min make från sjukhuset för att de inte kunde finna något i hans provsvar. Det är bara det att de prover som bevisar Borrelia III stadiet  KAN INTE GÖRAS I SVERIGE.

MOMENT 22

Man kan inte bevisa att sjukdomen existerar för testet finns inte i Sverige och eftersom den inte finns så behöver man inte testerna.

2009 satte hon ihop, i lag med några andra ur den medicinska fakulteten, de guidelinjer som idag styr Borreliabehandlingen

Men de är jäviga enligt min mening. De har valt att avfärda den kunskap som finns i världen idag för att ligga fot för amerikanska IDSA.

I Leif Dotevalls fall innebär det att han avfärdar sin egen avhandling från 1999

OM RISKER FÖR SMITTA VID GRAVIDITET granskad av Leif Dotevall

Doktor Leif Dotevalls avhandling (12 mars 1999 Hemi’s anmärkning)

Om neuroGlia(eng wiki)

Titta exempelvis bara på dessa fynd som publicerats i Dagens Medicin:

Lång kur hjälp mot Borrelia

En tio veckor lång antibiotikakur förbättrade patienter med kvarstående symtom efter  borreliainfektion, enligt en studie som publicerats i tidskriften Neurology. 

Vissa patienter som får den fästingburna sjukdomen borrelia får kvarstående neurologiska symtom. Både den fysiska och den kognitiva funktionen kan bli nedsatt och patienterna kan drabbas av smärtor och svår trötthet.

Nu publicerar forskare vid Columbia University Medical Center i New York, USA, en studie som visar att långvarig antibiotikabehandling kan vara ett alternativ för detta patienter.

I studien ingick 37 borreliapatienter, som genomgått standardbehandling, en tre veckor lång kur med antibiotika intravenöst. Trots behandlingen hade de kvarstående symtom, bland annat nedsatt minne.

Patienterna lottades till att få intravenös behandling med antibiotikumet ceftriaxone i ytterligare tio veckor, eller placebo. Dessutom ingick 20 friska kontrollpersoner i studien för att underlätta jämförelser av resultaten i neuropsykologiska tester.

Två veckor efter att tioveckorskuren hade avslutats hade patienterna som fått antibiotika signifikant bättre resultat än placebogruppen, när deras kognitiva funktioner testades. Bland patienterna som hade de svåraste symtomen vid studiens början hade behandlingen också positiv effekt på smärtor, trötthet och fysiska besvär.

Tre månader efter att behandlingen avslutats kvarstod skillnaden mellan grupperna när det gällde smärta och fysisk funktion, men inte kognitiva besvär och trötthet.

Den långvariga antibiotikabehandlingen var också förknippad med biverkningar. 18,9 procent av patienterna fick allvarliga biverkningar av den intravenösa behandlingen.

Forskarna anser att den långa antibiotikakuren kan vara värdefull för patienter med kroniska besvär efter borreliainfektion, men att det är viktigt att diskutera för- och nackdelar med patienten innan behandlingen sätts in.  

Neurology, publicerad online den 10 oktober 2007

LÄS OCH NOTERA SÄRSKILT KOMMENTARERNA ett exempel:

”Hur kommer det sig att det finns långvarig/kronisk och därmed svårbotad borrelia i Norge, för när drabbade norrmän har fått återfall av borreliainfektionen efter en ”svensk” standardbehandling, så behandlas dom tydligen istället med en långvarig kombinationsbehandling med två olika antibiotika (på Tönsbergs sjukhus), och dessutom så visar det sig att denna kombinationsbehandling har en god effekt i 65% av fallen. Varför är det så himla stor skillnad på läkarnas kunskaper rörande borrelia, i dom olika europeiska länderna?”

I detta dokument nedan är deras redovisningar av varför de INTE är jäviga (fast jag vill påstå tvärtom)

http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/J%C3%A4vssammanst%C3%A4llning%20borrelia.pdf

Deras lilla arbetsgrupp med sin agenda, satte samman dessa riktlinjer som alltså tvingar min make att börja jobba fast han är sjuk.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer—listan/Borrelia/

När man läser på (som jag gjort) så ser man att före dessa riktlinjer tillkomst så skrev tidningar och media sanningen och objektivt om Borrelia. Då tog man patienter och studier på allvar…

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11463416.ab

Därefter så verkar ingen våga ifrågasätta vad som dessa herrar och damer beslutat och tidningarna rättar in sig i ledet. (Vanja Lundby Wedin svek arbetaren och sålde deras röst)

Antingen så underdriver man eller nedtonar man problemen eller så skriver man inte alls.

När jag ringde Aftonbladet sade man”Jaha och vad vill du att vi gör?”

Men jag fann idag en artikel som publicerats i Dagens Medicin förra året som handlar om att förhöjda proteinnivåer har upptäckts hos patienter med kroniskt trötthetssyndrom och borrelia.

”Genom att undersöka sammansättningen av proteiner i ryggvätskan hos båda patientgrupperna kunde man se att proteinnivåerna var högre hos dem jämfört med kontrollgruppen. Detta pekar på att symptomen för kroniskt trötthetssyndrom, eller i vissa fall sviter som en följd av borrelia, inte bara har en psykologisk bakgrund utan även en biologisk.”

Så kunskapen ökar TROTS Susanne Stiernstedt och hennes likar – Men när tänker svenska folket säga:

NOG!!

GE OSS OCH VÅRA BARN BEHANDLING NÄR VI ÄR SJUKA!!

Detta inlägg publicerades i BOTA BORRELIA och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till BOTA BORRELIA – I DETTA LAND MÅSTE MAN ARBETA FAST MAN ÄR ALLVARLIGT SJUK

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Igår orkade jag inte gå in på någon av bloggarna eftersom jag befinner mig i ett ”borreliaskov” vilket innebär för min personliga del att allt jag äter rinner ur mig och jag har feber och kallsvettas om vartannat och har en mördande huvudvärk. Jag får dimsyn och och min allmänna välbefinnande och immunförsvar kollapsar och ett tecken på det är att varje gång jag blir riktigt sjuk eller immunförsvaret är nedsatt så får jag munsår…

    Gilla

  2. Pingback: HEMIMAMMAS TANKAR – Ja må han leva!! Och nog är vi fler som drömmer… « HEMIMAMMA – Livet är politiken från sorgens perspektiv

  3. Farfar skriver:

    Vi hade en hund som fick borrelia. Den blev totalförlamad i bakbenen och fick släpa den efter sig. Fyra penicillinkurer och ett halvår senare var den dock någotsånär frisk:)

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja, tyvärr drabbas inte bara tvåbenta älskade av Borrelia. Så bra att ni lyckades få hunden frisk, tyvärr är det många som avlivar sina djur utan att veta att det var Borrelia som var boven…

      Gilla

  4. Pingback: BOTA BORRELIA – SYMPTOMLISTAN från svenska Borrelia & TBE föreningen | Bota Borrelia – Offer för sjukdom, inte samhället

  5. Johnny skriver:

    När jag lläst detta tycker jag att det återstår många funderingar. Särskilt stapeldiagrammen av ”Lyme”, ”Most common Chronic Neurologic signs and symptoms”.
    Det första jag slås av är likheten med symptomredovisningen av detsom i dagligt tal kallas utbrändhet. t.om. att minnesstörningar och psykisk insuffisiens (fatigue) ligger i en klass för sig.
    Jag slås också av att rangordningen i övrigt tycks vara så lika. Och att alla symptom även uppträder vid normala, diffusa depressionstillstånd. an de ha med varandra att göra? Eller är det helt enkelt orsakat av en överretad sympatikusaktivitet? Det finns fler tillstånd där dessa likheter är påfallande.
    Har du några siffror på käns- och åldersfördelning med avseende på de olika symptomen? Ser de olika ut när det gäller män eller kvinnor?

    Gilla

  6. HEMIMAMMA skriver:

    Om du läser detta inlägg så kan du nog avgöra bättre än jag exakt hur det fiúngerar.

    Jag har dock fått veta att symptomen beror på att borreliaspiroketen borrar sig igenom myeliskidorna till nerverna vilket alltså motsvarar att frilägga kopparkablarna i elledningar…

    Statistiken finns i USA. Titta på ILADS hemsida och IDSA och jämför.

    Länkarna finns i höger kolumn.

    Jag vet att det finns könsmässiga skillnader i symptombeskrivningar vilket bör antyda att det finns hormonella komponenter i sjukdomen som bör forskas på enligt mig, men jag minns inte rakt av just nu vilka skillnaderna var… Jag får återkomma eller så får du söka själv och hjälpa mig för jag är helt slut just nu och kan knappt skilja upp från ner.

    Hemikram

    Gilla

  7. Pingback: BOTA BORRELIA – Har du dessa symptom så har du med största sannolikhet – BORRELIA | Bota Borrelia – Offer för sjukdom, inte samhället

  8. mariA skriver:

    Din blogg har hjälpt mig massor. Jag hittar ständigt nya symtom på din lista som jag kan bocka i. Borelia är det värsta jag vart med om, men det finns ju inte här. Mig tog d inga ryggmärgstester på bara blodprover som visade gränsvärde 8månader efter att jag insjuknat jag ville bara dö ett tag. Kostat på mig dyr kinesisk medicinering å är idag bättre men långt ifrån bra. Huvudet är konstigt, svårt att sova, trött jämnt, ont i brösten, känslig för infektioner, ögonen hänger inte med, minnet är knas, magen är knas. Det känns som om jag plötsligt fått adhd i kroppen, men det går frammåt sakta sakta…tack vare kinesen å hennes örter. Men det hade inte gått om jag inte hade haft en pappa som tjänar bra. Fortsätt skriva. Du hjälte mig att förstå vad som var knas när jag bara ville ge upp å dö.

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      TACK FÖR DINA ORD MARIA ♥ Då har jag uppnått syftet med denna blogg och det gläder mig att du nu vet vad du har att göra med.

      Dock finns det andra metoder som kan hjälpa dig framåt snabbare, tex kolloidalt silver, men också längre och intensivare antibiotika.

      Hör av dig om du vill veta mer.

      Hemikram

      Gilla

  9. Claes Lindborg skriver:

    Jag har drabbats av borrelia och det tog ca 2år innan jag kom på var det var, men läkarna på neurologen bara skattade åt mig och sa att det var stress, jag blev biten 3g i Blekingen och tillslut hittade jag en läkare som hade forskat i detta ämne om Borrelia och trodde absolut att det var borrelia, jag fick då en kur som man rekommenderar i tyskland men 3v doxyferm 3 tabletter om dagen, detta gjorde susen och jag blir nu bara bättre och bättre, om läkarna i detta land hade tagit detta med borrelia på allvar så hade jag sluppit 2års lidande och mycket men efter som jag kommer att få dras med, verk i fingrarna och dom har kroknat, känslig hud för beröring, små synrubbningar som kommer och går och fortfarande ett pipande ljud i huvudet som kommer och går
    Ger er inte om ni misstänker Borrelia det skall behandlas så fort som möjligt

    Gilla

  10. JN skriver:

    Jag har kronisk borrelia och twar konstaterad i Augsburg (för 5000 kr ur egen ficka). På vc tror man nu efter ett halvårs utredning och prover att jag har någon reumatisk sjukdom. Sedan tre månader äter jag antibiotika som jag köpt i Grekland. Jag har dubbelsyn, dimsyn, “flytande” föremål i synfältet, ont i alla leder, sömnsvårigheter, slem som jag hostar upp sedan tre år tillbaka, hjärtarytmier (som gått bort efter att jag började med Doxyferm, tack o lov!), migrän sedan tre år (också på väg bort i o m antibiotikan), vandrande värk i hela kroppen, nackstelhet, trötthet som inte går att sova bort, ja you name it… Jag har planer på att åka till Florida till Sponaugles Wellness Institute för att äntligen bli frisk. Den stora frågan är vad som händer med min sjukskrivning under tiden! Kronisk borrelia är som bekant inte accepterad som diagnos hos Försäkringskassan så jag är helt utlämnad. När de på vc inom kort börjar snacka om att jag ska börja ta medicin mot reumatisk värk… ja, då vet jag inte vad jag gör. Äter i alla fall inte den. Jag har fått kortison utskriven till mina friska lungor i tre år och tagit det i tron att det var hyperaktiva luftrör som jag hade och “lite astma”. Med det i kroppen inbillade jag mig att jag kunde fortsätta löpträna och bli bra efter hand. Ända tills jag började få bröstsmärtor och extraslag på hjärtat. Så läkarna på vc har redan fördärvat tillräckligt med kortisonet de tyckte jag skulle ta! Undrar just hur mycket provision de får hos Pfizer när de skriver ut medicin utan någon som helst kunskap bakom. Fy fan för svensk sjukvård!

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ta kontakt med mig på facebook eller gå med i min stödgrupp så kanske vi kan hjälpa dig att reda ut din situation.
      Angelica Johansson med ett limegrönt band på bilden eller Bota Borrelia Nu.

      Gilla

Lämna en kommentar