BOTA BORRELIA – NYTT PÅ MEDIAFRONTEN – Gundes framtid?

JAG SÅG NYSS INLÄGGET FRÅN DOG NEWS MED MYCKET OROANDE UPPGIFTER:

”För att bli av med brun hundfästing krävs det regelbundna besök av en skadedjurssanerare, då fästingen är bärare av ett antal smittoämnen som normalt inte förekommer i Sverige. Den kan lägga upp till 4000 ägg per fästing och hundars hud och päls blir helt översållad av parasiterna. De sitter i klasar på hunden, mest i ögonen och mellan tårna och sprider flera allvarliga fästingburna sjukdomar.”

Sedan ser jag att Gunde Svan är aktuell igen:

”Nu berättar han att frun och dottern under nästan hela perioden varit drabbade av samma sjukdom.

– Marie blev sjuk ungefär tre veckor efter mig, och Julia lite senare, säger Gunde Svan.

De har sedan dess båda två känt samma typ av trötthet som Gunde erfarit. Skillnaden är att ingen av dem dragits med nästäppa och Julia har även sluppit trycket över bröstet.

Ett ljus i mörkret är att sonen Ferry, 15, klarat sig från smittan.

– Jag har slutat tänka på exakt när jag ska bli frisk, för att orka. Det har vänt, och nu äter vi antibiotika som verkar. Det går framåt, även om det går långsamt.

Att sonen inte smittats är ytterligare ett skäl att utgå från att familjen har underliggande Borrelia. TWAR är så smittsamt så det kan han inte undgå. Testar de pojken så kommer han ha bacillerna i blodet, men de är vilande, eftersom det inte är TWARen som är grundproblemet, utan det är bara det enda som svenska prover kan visa… De har Borrelia och nu när han tar antibiotika så kommer de först bli bättre, för att sedan om några veckor när de slutar med antibiotikan, som vid det laget slagit ut hans motståndskraft,  bli sämre än någonsin. Då har han förvandlat en immunförsvarets bevakade lilla grusväg, till en tullfri motorväg för Borreliaspirocheten.

Och nu kan man finna allt fler co-infektioner till Borrelia i tidningarnas artiklar:

Många av dem som dragits med hosta och halsont i vinter kan skylla på bakterien mykoplasma. Sedan i höstas har Sverige haft det största mykoplasmautbrottet på flera år, enligt Smittskyddsinstitutet.

– Men det har inte kommit som en chock, utan snarare som en långsamt rullande våg, poängterar statsepidemiolog Annika Linde.

Ännu värre saker på gång:

”Den inte särskilt kända tyfusliknande bakterien Rickettsia helvetica kan vara lika vanlig hos fästingar som borrelia. Även en bakterie som kan infektera både djur och människor, anaplasma, finns hos fästingar på flera platser i Sverige.”

”Varför är det viktigt att läkare inte bara testar för borrelia och tbe när de möter patienter som blivit sjuka efter fästingbett?
– Det kan behövas andra antibiotika för att behandla Rickettsia helvetica eller anaplasma än för att behandla borrelia. Om man bara testar för borrelia och testet är negativt kan man tro att patienten måste ha en virusinfektion som inte kan behandlas med något antibiotikum, säger Kenneth Nilsson.”

Sedan detta sista som jag personligen känner mycket VÄL igen: Borreliainducerad endometrios/adenomyom och utomkvedshavandeskap och missfall. Dock har jag inte blivit lika sjuk som Elizabeth än och förhoppningsvis slipper jag…

Men liksom för henne, så är det samma för mig och alla andra som lider av Kronisk Borrelia. Vi behöver pengar för att köpa den behandling vi nekas i Sverige.

Det vore något för SAP’s nya ledare att formulera politik kring.

Detta inlägg publicerades i BOTA BORRELIA. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till BOTA BORRELIA – NYTT PÅ MEDIAFRONTEN – Gundes framtid?

  1. Benny skriver:

    Hej,

    Följer med spänning din blogg. Jag har själv råkat ut för något som sjukvården inte har mätinstrument att hitta. Jag har symtom som stämmer in på en hel rad sjukdommar men mest av allt stämmer det in på TWAR och Borrelia. Jag har mera fokuserat på TWAR och läser på så mycket jag kan om det. Svensk sjukvård kan ingeting om denna lömska bakterie.

    Det du säger om Gunde och hans familj kan jag dock inte riktigt hålla med om, jag tror visst att det kan vara TWAR. Denna bakterie kan befinna sig i tre olika tillstånd. Den första, Elementary Body (EB), är det tillstånd bakterien har när man smittas (via luften). Den flytter omkring i blodet och försöker hitta celler att angripa. När den väl har hittat celler att ”krypa in i” gör den det och den tar samtidigt över cellens energikälla (för den har ingen egen), den går nu över i Reticulate Body (RB) tillståndet. I detta tillstånd skapar den nya EB:s som den senare släpper ut i blodomloppet igen. Om man i det här läget äter antibiotika för att ta kål på bakterien kan den gå in i ett tredje tillstånd, Cryptic Body (CB). I det här tillståndet kan den hålla sig gömd tills antibiotikakuren är över och därefter gå tillbaka till RB-tillståndet och då börja producera EB:s igen. För att verkligen få bort alla bakterier måste man ta olika antibiotika samtidigt. Man måste ”pulsa” mellan dem för att få bakterierna att hamna i de olika tillstånden och då döda dem. Så mao tror jag att Gunde, precis som jag, har börjat med att äta Dyxyferm (som sägs döda RB:s), men inte blivit bra av detta och istället gått på makroliderantibiotika (som jag tror också tar RB:s). Däremot kommer det finnas CB:s och EB:s kvar efter kuren är klar och det finns då risk för att han blir sämre igen. Precis samma som du nämnde med Borrelian. De tester man idag använder för att se om man har TWAR upptäcker inte CB:s (och kanske inte heller RB:s?) därför är det så svårt att veta om man fortfarande är smittad eller inte.

    Att få en svensk läkare att skriva ut tre olika typer av antibiotika som man dessutom kanske måste äta under 6 månader anser jag dock vara omöjligt. Så hur blir man då frisk från denna sjukdomen i Sverige? Svar: det blir man inte!

    Med detta vill jag bara säga att TWAR är en lika lömsk sjukdom som Borrelia och att man i Sverige inte kan få hjälp att bli av med varken den ena eller den andra (om man inte har extremt tydliga Borreliasymtom som man får antibiotika mot väldigt tidigt).

    Mvh Benny

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Som jag har fått höra det och det jag läst på så har de allra flesta denna bakterie ligger latent (jag antar i så fall att det är i Cryptic Bodystadiet?)

      Och just som jag säger att det är så smittsamt som droppsmitta att sonen borde rimligen ha den. Jag tror att alla fyra i familjen har det(TWAR) men de har bara tagit provet på de tre som är sjuka och eftersom svenska prover inte ser Borrelian i det stadiet, så säger man att det är TWARen eftersom den finns i blodet på dem.

      Jag vet att twar är en lömsk sjukdom, (dessutom mycket svårare att för klara för folk) jag har läst mycket av det som Docent Göran Falck har skrivit i ämnet och han är Sveriges främsta expert (nu dock pensionerad)

      Tack för din kommentar den belyste på ett mycket bra sätt problematiken kring detta.

      MvH Hemimamma

      Gilla

  2. Frekvensapoteket skriver:

    Läs gärna om gjord borreliastudie på http://www.frekvensapoteket.se gå in via knappen frekvens Apoteket och sedan Frekvens Apoteket Rekommenderar välj sedan Borrelia Studie 2011.

    Här presenteras resultatet från Tommy Wibergs studie gällande Borrelia genomförd 2010-2011.

    Gilla

  3. Pingback: Jajamensan (en utmaning) « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  4. Svante Svensson skriver:

    Tveksam till Frekvensapoteket, kan inte säga varför, otrevlig känsla bara.
    Svante

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag vet inte vad jag ska tro men jag lämnar informationen där så att alla de som vill får avgöra själva vad de tänker och tycker…

      Gilla

    • Hans skriver:

      HEJ! GE INTE UPP NI SOM DRABBATS AV BORRELIA OCH ANDRA ÅKOMMOR.!!!!!! JUST NU FÅR DU HJÄLP GRATIS FRÅN FREKVENSAPOTEKET!
      DET FINNS FOLK SOM BETALAR FÖR DENNA” GRATIS HJÄLP” OCKSÅ.
      OCH VARFÖR BETALAR MAN? JO, FÖR ATT MAN FÅTT ETT RESULTAT AV BEHANDLINGEN.
      BORRELIA ÄR EN ”LÖMSK SJUKDOM” SOM JAG VET ÄR B O T B A R UTAN TRADITIONELL ANTIBIOTIKA.
      SE PÅ NÄTET FRÅN TIDSKRIFTEN ”2000-TALETS VETENSKAP SÅ HITTAR DU STUDIEN, DET GÅR SÄKERT ATT FÅ KOMMA I KONTAKT MED DE SOM BLIVIT BRA.
      VI HAR JU ETT MAKALÖST MOTSTÅND TILL ALTERNATIV BEHANDLING I SVERIGE.
      TYSKLAND ÄR JU ETT BRA EXEMPEL PÅ HUR DE ”BÅDA LÄGREN” SAMARBETAR.
      OM VI VERKLIGEN SER TILL RESULTATET, ATT VI SKA BLI FRISKA, SÅ FÅR VI VARA BEREDDA ATT PROVA FLERA VÄGAR..
      EN GÅNG I TIDEN VAR JORDEN PLATT………………………….
      HÄLSN HANS

      Gilla

      • HEMIMAMMA skriver:

        Bara det gör sitt jobb och kan bevisas vara oskadligt åtminstone så ska man nog inte avfärda alternativbehandlingar, tänker jag…

        Gilla

  5. Svante Svensson skriver:

    Ja jag kan ju ha fel.
    Svante

    Gilla

  6. Svante Svensson skriver:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ley_line
    Hittade detta, men blir inte klok på det, och orkar inte sätta mig in i det ikväll, för pelletsbrännaren strular, och det är -15 grader ute. Provar imorgon om allt fungerar.
    Svante

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Stackars dig =0(

      Ja det var vad jag menar… Anledningen till att jag inte sover bra i min säng är att den står mitt i ett jordkors =0(

      Jag hoppas att det förändras den dag vi kan öppna upp sovrummet och flytta på sängen…

      Hemikram

      Gilla

  7. Svante Svensson skriver:

    Har hört om sådant för länge sedan, men då vad gäller hundar. Man kan inte få en hund, eller katt att ligga på sådana ställen.
    Svante

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Det är väldigt gammal kunskap som försvann ett tag med västerländsk vetenskap – men nu börjar den komma igen med hjälpa av allt mer förfinade mätmetoder…

      Hemikram

      Gilla

  8. Neck pain relief skriver:

    I really appreciate your post and you explain each and every point very well.Thanks for sharing this information.And I’ll love to read your next post too.

    Gilla

  9. Hej. Jag tänkte bara höra vad du menar med ”Borreliainducerad endometrios”?
    Kan man få cystor på äggstocken av borrelia!? :O För endometrios är ju cystor? Jag har borrelia och i våras hade jag en sju centimeter stor cysta på min ena äggstock.

    Jag har också en fundering om TWAR. Jag har twar, men när jag försöker förklara för min pojkvän att twar är väldigt smittsamt och att han kanske också har det så tror han inte på det och ställer en relevant motfråga som jag inte har kunnat besvara, tänkte se om någon här kan hjälpa mig kanske.
    Han påtalar att om nu twar är så otroligt smittsam, hur kommer det sig då att inte ALLA är sjuka med twar? Om alla som kommer i kontakt med sjukdomen blir smittade (som du skriver, att sonen helt säkert är smittad om det hade varit twar)? Och om den är så smittsam så är det uppenbarligen många som har den utan att få symtom osv, och varför ska man då behandla den, om den inte är farlig (mer än för vissa, som med influensor osv) och man är en person som inte får några symtom av den?

    Jag har inte riktigt kunnat ge honom några bra svar…

    Ps. skriv gärna en liten kommentar inne på min blogg om du svarar, annars kommer jag nog inte märka det.

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag råder dig att läsa på WIKI om twar och då helst på den engelska sidan, för det är en lång och komplicerad förklaring till varför det är som det är.

      Ja, borrelia kan angripa ALLA organ och ge olika symptom. Det är dessutom också kopplat till TWAR om jag inte minns fel.

      Jag ska försöka att reda ut alla begrepp i ett inlägg när jag orkar. Just nu befinner jag mig i ett skov som håller mig sängbunden mesta tiden.

      Hemikram

      Gilla

  10. Anonym skriver:

    Jag åkte till norge och har där fått tre olika sorters antibiotika, först mot borrelia och nu senare mot klamydia ( twar) infektion. Går nu på tredje månaden och är inte värst pugg nu men hoppas det kommer ordna sig. Har troligen haft det bäldigt länge. Kan återkoppla senare om ni är intresserade. Med vänlig hälsning, / Per

    Gilla

  11. Perra skriver:

    Jag åkte till norge och har där fått tre olika sorters antibiotika, först mot borrelia och nu senare mot klamydia ( twar) infektion. Går nu på tredje månaden och är inte värst pugg nu men hoppas det kommer ordna sig. Har troligen haft det bäldigt länge. Kan återkoppla senare om ni är intresserade. Med vänlig hälsning, / Per

    Gilla

Lämna en kommentar