BOTA BORRELIA – EXTRA, EXTRA!!! Lyssna på P4 om Borrelia och Arenakliniken 12:03

Pionjärer utomlands räddar borreliapatienter

Publicerat: kl 08:57 , Nyheter P4 Värmland

Hundratals människor som lider av kronisk borrelia efter fästingbett får ingen fungerande vård i Sverige. Här blir de misstrodda och feldiagnostiserade. Men på en privatklinik i Norge botas de.

Tusentals människor lider svårt utan att få någon hjälp av den svenska vården. Efter åratal av fruktlösa försök att bli behandlade vänder de sig utomlands och där blir de botade. Men den dyra vården får patienterna själva betala eftersom den inte erkänns av Socialstyrelsen. Där avfärdar man den lyckade behandlingen som farlig och ovetenskaplig.

Varje år får runt 10 000 människor i Sverige borrelia efter att ha bitits av fästingar. Nästan alla söker vård och botas med en kort anitbiotikakur direkt.

Men det är också många som inte söker vård akut utan infektionen får fäste i deras kroppar. De drabbas så småningom av kronisk borrelia. En sjukdom som, enligt Socialstyrelsen, inte existerar. Om en patient inte blir frisk efter en antibiotikakur på max trettio dagar så är diagnosen felaktig, menar Socialstyrelsen. Men i Tyskland och Norge ges antibiotika i upptill ett år och patienterna blir friska.

Hör mer om detta i P4 Granskar Söndag 29 januari klockan 12.03.

Gunnar Gramnes

Gunnar Gramnes

gunnar.gramnes@sverigesradio.se
054-777 26 37

LYSSNA HÄR som försmak

UPPDATERING: Här KAN DU LYSSNA PÅ programmet ”P4 GRANSKAR” där ANDERS TEGNELL FÖRNEKAR BORRELIAS EXISTENS OCH REFERERAR TILL:

”VETENSKAP OCH BEPRÖVAD ERFARENHET”

Nu har jag talat med Gunnar Gramnäs. :-) Han har bett mig maila mina uppgifter och vill återkomma!

ÄNTLIGEN!!! TACK GUNNAR GRAMNÄS FÖR ATT DU FINNS!!

Detta inlägg publicerades i BOTA BORRELIA, FAKTA OM BORRELIA och märktes , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till BOTA BORRELIA – EXTRA, EXTRA!!! Lyssna på P4 om Borrelia och Arenakliniken 12:03

  1. mariadesuede skriver:

    Ursäkta mig, det är bra att det här kommer fram, men finns det ett tillstànd att publicera artikeln om texten har kopierats? Att citera innebär att man visar vissa stycken av en text med källhänvisning.

    Örnkramar ♥

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Nej jag har inte bett om tillstånd men jag hoppas att angelägenheten gör att reporten förlåter mig.

      Gilla

      • mariadesuede skriver:

        Förresten sà skulle jag vilja ha era svar pà mina fràgor, men jag kommer att skriva i Le Monde när jag màr bättre, det blir en krönika.. Förkyld för närvarande… Mycket givande uppgifter fràn min franska kontakt… Jag skulle kunna skriva ner översättningarna här…

        Titta efter i DigitalFoto, mina bilder kanske publiceras där…

        Gilla

      • HEMIMAMMA skriver:

        Jag ska ta tag i det. Nu har mycket annat som stal min kraft lagts på hyllan så nu kanske jag orkar.

        Jag tror att maken läser den tidningen?? Du får säga till när du vet att bilden är ute.

        Hemikramar

        Gilla

  2. Svante Svensson skriver:

    Har lyssnat till det, tänk att det skulle vara SR, som tog upp det.
    Svante

    Gilla

  3. Svante Svensson skriver:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manga-fler-kan-bli-av-med-korkortet_6806417.svd
    Nu finns risken att bli av med körkortet om man skulle bli osams med en läkare.
    Svante

    Gilla

  4. Svante Svensson skriver:

    Jag blir jätteglad när jag läser din sista komentar:-)
    Svante

    Gilla

  5. Pingback: Hemimammas tankar – Vart tog bondförnuftet vägen? Reflektioner i natten… « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  6. Many people be determined by ms research to handle the signs and symptoms of this disease. Milliseconds attacks your nervous system, along with individuals are afflicted by soreness and …Multiple Sclerosis

    Gilla

  7. suttecity skriver:

    Ja dä ska va en Värmlänning te detta 🙂 Verkligen på tiden att det tas upp. Gunnar har alltid varit en bra reporter under de år jag har hört honom på lokalradion.

    Gilla

  8. Gäst skriver:

    Tänk att någon äntligen lyssnar på de sjuka.

    Superbra!

    Hälsning Loisa Stendal

    Gilla

  9. Monica B skriver:

    Så bra at Gunnar tog upp detta ämnet. Hoppas han hör av sig till dig snart, jättebra att du bloggar om borrelia, inte lätt for folk att veta vart dom vänder sig för att få rätt vård. Du gör en jättebra jobb <3. Kramar

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Tack så mycket för uppmuntrande stöd. Det är ganska frustrerande när man är sjuk och dessutom inte orkar som förr när läkare och omgivning inte förstår eller tar en på allvar… Min son är svårt sjuk, och min make detsamma och jag vet inte med säkerhet hur illa drabbad jag själv är än, men jag har drabbats av missfall och utomkvedshavandeskap som kan kopplas till Kronisk Borrelia och dess co-infektioner.

      Jag hoppas att få klara svar för min egen del den 21 februari när vi ska på nästa läkarbesök på Arena.

      Hemikram

      Gilla

  10. Jag skriver:

    Äntligen! Det här är nog något som ligger och tickar för att snart, mycket snart komma upp i dagen. Jag kunde inte lyssna på programmet innan jag hade laddat ner något och jag vill inte göra det just nu, när jag har så många funktioner som krånglar i och med mitt nya operativsystem. Nu får vi hålla tummarna att det börjar röra på sig ordentligt!
    Kram

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Ja jag håller alla tummar och fr.o.m nu kommer jag att ”jobba” dygnet runt för att utnyttja detta gyllene tillfälle… och hoppas på gynnsamma vindar för denna skuta. Tack för att du lyssnade på min bön. Tack för att du finns.

      Hemikram

      Gilla

  11. Svante Svensson skriver:

    Vad jag inte har fått klarlagt är, vad får Boppan för behandling?
    Svante

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Just nu ingenting. Vi vågar inte ge honom utan rekommendation från läkare.

      Vi avvaktar i rädsla att de sociala myndigheterna ska ta honom ifrån oss om vi försöker att bota honom enligt vår kunskap och inte rekommenderade riktlinjer.

      Han ber som sagt om mörka glasögon inomhus och vi får inte prata ”högt” och vi kan bara dämpa hans smärtor med alvedon.

      =0(

      Så för min sons skull i första hand hoppas jag på en förändring… 😦

      Hemikram

      Gilla

  12. skvitt skriver:

    Grattis till plats 9!

    Growing Blogs

    Kram!
    /Skvitt

    Gilla

  13. Svante Svensson skriver:

    Tar Arena Kliniken emot små barn också?
    Svante

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Jag tror det. Jag ska ringa dem i morgon och höra efter. Jag hade faktiskt inte reflekterat över den saken, jag tog det för självklart.

      Vi har bokat rum natten mellan den 20 till 21 februari och åker under dagen den 20 och tar in på hotellet på kvällen.

      Nästa morgon tar vi provet på Boppan och sedan äter vi en dyr (tyvärr) lunch och efter det så ska jag och maken till Alina för min dom.

      Sedan efter det så åker vi hem och stannar och äter i Karlstad och sedan sträckkör vi resten av vägen…

      Så ser det ut, så nu ska vi få ihop tiotusen på något sätt och vi har nästan en månad på oss.

      Hemikram

      Gilla

  14. SusSi skriver:

    Lycka till, Hemimamma !!!

    Gilla

  15. Pingback: HEMIMAMMAS KAMP – ETT ROP PÅ HJÄLP!! Låna mig ert öra i fem minuter!! « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  16. Svante Svensson skriver:

    Arenaklinikken


    Skickade länken till din borrelia sida, till denna borrelia patient.
    Svante

    Gilla

  17. Svante Svensson skriver:

    Hämtade ljudfilen från P4, och skickade den till några bekanta, här kommer ett svar från en av dem.
    Hej! Visst kunde jag lyssna det.På helt vanligt sätt.—-Finner det märkligt men tror samtidigt att det forskas hejvilt på området.///Jorma.
    Svante

    Gilla

  18. Svante Svensson skriver:

    Såg att du redan hade hittat Madeleinee, tyvärr efter att jag skickat din länk, gissar att du ligger ett steg före i alla fall.
    Svante

    Gilla

  19. Magister Stork skriver:

    Tjo!

    Jag klickar förstås…ja inte bara en gång, om det kan vara till hjälp.? Hur registreringen på bloggarna fungerar vet jag förstås inte…men det kan ju inte skada med lite extra klick!

    Hoppas att det klickar mellan dig och media så att du får den uppmärksamhet och respekt som du, din familj och ämnet förtjänar.

    Storkis

    Gilla

  20. Anonym skriver:

    🙂 äntligen kanske kan det bli förrändring snart…
    Hur kan något som finns inte existera? Det är för mig en gåta…handlar det bara om pengar att det kostar för mycket eller va är det frågan om…

    Kram

    Jag är lite frånvarande för tillfället men är snart på g igen …hoppas jag!

    Gilla

  21. Hej hej!
    Här sitter en till med borrelia som blev superglad när han tog upp det här ämnet!! Äntligen!
    Man känner sig så ensam och övergiven när sjukvården inte vill hjälpa en och man får bekosta det själv. Tänk att vi alla delar samma historia om hur vi blivit behandlade i vården, är inte det ganska otäckt att det fungerar så dåligt?

    Sen kan man ju undra vad den där socialstyrelsesnubben snackar om, är det HÖG säkerhet för patienterna att låta oss långsamt dö!? av borrelian som de ignorerar?
    Och att de bygger vården på ”beprövad erfarenhet” och forskningsbevis, släng er i väggen… beprövad erfarenhet säger ju att LÅNGVARIG behandling fungerar!?!
    Jag är så trött på att läkarna inte lyssnar på en, så trött på att vara sjuk. Vill bara bli frisk.

    Gilla

  22. irgus skriver:

    Jag är en av de drabbade. Men min sjukdomsbild innehåller inte endast Borrelia utan även coinfektioner och titanimplantat. Bra jobbat med den här bloggen måste jag säga. Jag befinner mig just nu i Oslo för ett besök hos Dr.Luneng på arenaklinikken.

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      Vi kom precis hem från Arena, som numera behandlar både mig och min make och kommer troligen att tvingas behandla min son…

      Jag håller tumma för god bättring för dig! Luneng och gänget är mycket kompetenta.

      Hemikram

      Gilla

Lämna en kommentar