BOTA BORRELIA – Hjärtsvikt ökar bland unga – Varför?

ANFANGAllt oftare läser vi om att unga människor ramlar ihop döda. Idrottare och atleter också. ”Orienterarsjukan”. Senast hade vi AIK’s målvakt Turina. I dagarna ligger Frank Andersson på sjukhus med hjärtproblem.

”Frank lättad efter ingreppet”

”– Nu försöker de hitta orsaken till varför jag har fått hjärtsvikt. Läkarna säger att jag är stark som en björn i övrigt men att hjärtat pumpar för dåligt. Men jag har blivit bättre nu när de har medicinerat mig och jag har svarat bra på behandlingen och medicinen, säger Frank Andersson.”

Eftersom Frank för länge sedan erkänt bruk av Anabola så är ju inte tanken långsökt att det gett honom dessa skador – men som jag kommer att återkomma till, är det inte den enda möjligheten till förklaring.

heart and lyme

Häromdagen såg jag detta på DN:

”Hjärtsvikt ökar bland unga vuxna”

”Forskarna såg dock att patienter med kardiomyopati, ett samlingsnamn för olika hjärtmuskelsjukdomar, stod för en stor del av ökningen.

– Det finns olika typer av kardiomyopati och oftast är orsaken oklar. Det vi ser på kliniken är den unga personen, som är som folk är mest och är inte överdrivet överviktig eller något sådant, och plötsligt dyker upp med hjärtsvikt av oklar anledning, säger Annika Rosengren. 

– Det är fel att säga att det beror på dålig livsstil, det vet vi inte, tillägger hon.”

Den stora elefanten som jag ser men ingen talar om är ju förstås fästingburna infektioner. I nedan länk så presenteras 20 olika fästinginfektioner och när man studerar dem så inser man att så många som 14  av 20 st. av dem presenterar hjärtproblem/hjärtsymptom/hjärtsvikt.

http://www.lyme-symptoms.com/LymeCoinfectionChart.html

Av just detta är ju dessutom min personliga erfarenhet ganska stor, då jag fick beskedet från läkaren att mitt hjärta skulle kunna sluta slå när som helst och jag har kämpat med att behandla detta i över ett år. När jag slutat med antibiotika så har hjärtat snabbt blivit sämre igen… I mitt fall är det Bartonella och Mychoplasma som i kombination med Borrelia gör att det blir särskilt svårbehandlat (som nästan uteslutande alltid är fallet när man har sk. Co-infektioner med Borrelia) vilket oftast är det som svenska läkare missar att ta i beräkning vid behandling.

Detta måste vi få en insikt om i Sverige annars kommer dödstalet bli allt större och i en allt yngre ålder.

Detta bör någon göra Frank medveten om, för om man läser mellan raderna om hans olika symptom och sjukdomsutveckling, så ser man direkt (med lite erfarenhet) att detta är en reell risk och möjlighet vid beaktande av diagnos för hans del.

Detta fann jag vid en sökning på hjärtsvikt och infektion:

”Redan tidigt tänkte man sig att infektioner kunde ha betydelse för utvecklingen av åderförkalkning. Flera olika slags mikroorganismer har också påvisats i placken. Chlamydia pneumoniae är förmodligen den som uppmärksammats mest, men även bakterier från munhålan har hittats där (se Tandlossning en dold folksjukdom, F&F 3/07). Till detta kommer virus som cytomegalovirus.

Allmänt kan man säga att det är oklart vilken roll infektioner spelar. Behandlingsförsök med antibiotika vid hjärt-kärlsjukdom har inte fallit väl ut. Ett problem med virus som tänkbar orsak är att de är så vanligt förekommande i befolkningen att det blir svårt att slå fast samband som även är orsakssamband.”

heart failure

MER OM HJÄRTSJUKDOM

Stå på er innan läkarna står på er!!

botaborreliaFBgruppen

HEMIMAMMA

Detta inlägg publicerades i ARTIKLAR, BOTA BORRELIA och märktes , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till BOTA BORRELIA – Hjärtsvikt ökar bland unga – Varför?

  1. Bonnläpp skriver:

    Obehandlade bakterie-infektioner = hjärtproblem ?
    Ja, det är jag helt övertygad om eftersom jag drabbats själv. Otur bara, säger min läkare att jag råkade få harpest först och efter ett par månader hjärtinfarkt. Bullshit, säger jag. Jag har googlat på bakterier och hjärtproblem i ett års tid nu, och är fullständigt övertygad om det direkta sambandet. Varje gång jag läser om nån människa som fått problem med hjärtat så är det en bakterie-infektion i bakgrunden. Några forskare misstänkte ju TWAR som orsak till åderförkalkning såg jag, inte otroligt om man studerar hur bakterier och immunförsvar reagerar ihop i blodådrorna. Tror även sambandet mellan vete och blodgrupp 0 hjälper till. Kanske är det blodgrupp 0 och vete + bakterier som bildar gruppen med hjärtpatienter?
    Skulle vara intressant om någon kan länka till nån studie över hjärtproblem/blodgrupp 0/vete/bakterier, om det finns?
    Och håller med skribenten ovan, obehandlade infektioner måste bli mera allmänt känt vad det kan ställa till med.

    Gilla

    • Bonnläpp skriver:

      Jag läste länkarna i artikeln ovan först efter jag kommenterat och skulle bara vilja upprepa en av dessa länkar som otroligt intressant. Verifierar i princip det jag skrev i förra kommentaren. http://fof.se/tidning/2009/4/vaccin-mot-hjartinfarkt

      Gilla

      • HEMIMAMMA skriver:

        Att detta sker i verkligheten vet jag och mina med-sjuka alltför väl och det är den vanligaste dödsorsaken (efter självmord) som relateras till framför allt Borrelia/Bartonella. Där efter kommer nervsystemets kollaps med neuro-elektriska felsignaler från hjärnan som tex orsakar andningsstillestånd, då de skadade nerverna inte kan leda fram hjärnans signaler.

        TWAR är inte en så allvarlig bakterie så länge som något annat inte försvagar ditt immunsystem – men DÅ är den också dödlig. På 80/90talet trodde man att det var TWAR som orsakade orienterarsjukan, men idag menar forskare utomlands att det mer troligen handlar just om Bartonella i stället.

        Gilla

  2. Bonnläpp skriver:

    Hemimamma, andningsstillestånd skriver du? Sömnapner då eller? Jag har ju en snarkapparat och innan jag fick den hade jag 331 andningsuppehåll per natt. Skulle ju isåfall vara ytterligare en pusselbit i mitt pussel. Misstänker jag fick nån bakterieinfektion för 20 år sedan nämligen, med ansiktsförlamning plotslig dövhet m,m,

    Gilla

    • HEMIMAMMA skriver:

      oj oj oj oj oj

      Dina symptom låter ALLA som klassisk borrelia…

      Har du gått igenom symptomlistan?

      SYMPTOM PÅ BORRELIAINFEKTION – Symptoms of infection

      Det är väldigt vanligt med apnéer ja. Men om det är dem som orsakar det totala andningsstilleståndet törs jag inte säga. Men jag håller det inte för ologiskt. I Sverige så mörkas eller bortförklaras ofta borrelia vid dödsfall och upptäcks inte förrän efter obduktion tex. (som i Linus, 16 års fall)

      Vanligast – statistiskt sett – är det i Kanada.

      Gilla

      • Bonnläpp skriver:

        Symptom? Jag har ju knappt skrivit nåt 🙂 Det finns fler. Tremor tex: som försvann efter ciprofloxacin/doxyferm-kuren efter harpesten. Tics, försämrad syn, värk i nacke/rygg, en FRUKTANSVÄRD huvudvärk dock bara 2 ggr för många år sedan. Och då menar jag FRUKTANSVÄRD, jag klagar inte i onödan. Ett antal symptom från hjärnan,hjärndimma, koncentrationsproblem m,m, ansiktsrodnad/stickningar m,m,m,m har säkert glömt några. Ja just närminnet också.
        Ett par stycken jag inte vill skriva om också. Det har ju gått att leva med alla förutom hjärtinfarkten då, men nu när man läser på så inser man ju sambanden. Jobbigast har väl problemen med tänket varit, har ju trott man håller på att gegga igen i huvet. Och det är väl det som sker också förstås. Nä, det gäller att försöka leva så inflammationsfritt som möjligt framöver med kost m,m,

        Gilla

  3. Lena Dickson skriver:

    God morgon!
    Detta är ju ingen nyhet för mig. Läs min artikel en gång till: ” Finns Borrelia bakom kroniska sjukdomar”.
    Soliga hälsningar från Orust
    Lena Dickson
    P.S. Jag såg en tydlig ansiktsbild på Frank Andersson på en löpsedel och diagnostiserade in infektion i blodet /dålig mjälte så för mig är det ett solklart fall. D.S.

    Gilla

    • Elisabet skriver:

      Hej Lena,
      Jag har läst din artikel om kronisk borrelia som säkert många i Sverige lider av, mycket läsvärt.
      Skrev ett inlägg tidigare och frågade varför det inte tas prover på Rickettsia helvetica som många fästingar bär på.
      Kan du ge mig ett svar på om det är det viruset som kan ge hjärtsvikt som så många unga drabbas av?
      Med vänliga hälsningar
      Elisabet

      Gilla

      • Bonnläpp skriver:

        Bara en liten rättelse, Rickettsia Helvetica är en bakterie och inget virus. Utan att veta så mycket så tror jag ändå att många olika bakterier kan ge hjärtproblem.

        Gilla

  4. HEMIMAMMA skriver:

    Hej Lena.

    Smickrande att just du tittar in. Som du sett så har jag din uppsats på en egen flik och jag ser dig som en absolut auktoritet inom ämnet.

    Jag önskar att vi kunde ha direktkontakt då jag är övertygad om att du skulle kunna lära mig en hel del mer än jag som autodidakt gjort på egen hand.

    MvH Angelica Johansson/HEMIMAMMA

    Gilla

  5. Pia Råberg skriver:

    Hej,

    Efter att jag av en slump hittade din blogg, så har jag nu förstått att det måste vara borrelia med co-infektioner som hela min familj är sjuka i. Vi har många av symtomen på listan, men både min man och jag har istället fått diagnosen utmattningssyndrom. Detta har fördröjt vår behandling med flera år eftersom vi inte förrän nu börjar förstå vad vi lider av. Vi ska försöka få hjälp i Oslo, men skulle också vilja få tag på Dr X. Mycket tacksam om du kan maila hans telnr till mig.

    Tack för din insats för alla borreliasjuka!
    Mvh/Pia

    Gilla

  6. Jag har ingen kommentar på tidigare inlägg, däremot en fråga som jag funderar på.
    Jag fick borrelia för ett år sedan och min läkare skrev ut 400 mg Doxyferm i 14 dagar.
    Jag har inte blivit helt återställd ännu men betraktas nu av läkaren som frisk då LP,n som togs efter pencillinet inte visade på någon Borrelia, däremot togs inget prov på Rickettsia helvetia för läkaren sa att den svarar på penicillinet, är det inte bra att ta det samtidigt undrar jag, hur pass svårt kan det vara?
    Är det inte liknande provtagning som tas vid Borrelia, eller?
    Har fortfarande värk i nacke, bröst rygg, diffus värk som kommer och går, korta attacker, Känslobortfall och stel i ben och fötter blir anfådd vid normala promenader, är det att kallas frisk?? Ska det verkligen ta över ett år innan man blir bättre?
    Tack för din insats Angelica, jag är glad så länge du orkar stå emot alla nej-sägare ;-))
    Mvh Elisabet

    Gilla

  7. Bonnläpp skriver:

    Såg att Kent Finell dog hastigt. Verkade vara nån bakterie inblandad där, nån som vet vilken?
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17366111.ab

    Gilla

  8. Anonym skriver:

    Om ”MMS” kan döda Malaria viruset på 4 timmar vad mer kan det döra? Herpes är ett virus, hiv är ett virus… finns en hel del virus. Det sägs även att andra sjukdomar som Canser försvinner med denna enklar behandling som är ”vatten-rengörings-droppar” 😀 https://www.youtube.com/watch?v=FrwZN1cPfX8

    Gilla

Lämna en kommentar