BOTA BORRELIA – ALLMÄN SAMLING TILL LUNENGS FÖRSVAR

ANFANGIdag kommer diverse reaktioner på nyheterna att Dr Rolf Lunengs läkarlegitimation begränsas/dras in som jag skrev om igår.

Många av hans patienter kraftsamlar och försöker nå ut i media med sina vittnesmål om hans gärning och hur viktig hans arbete varit för att rädda tillvaron och ibland livet för oss som är sjuka.

fact card

Skandale at Luneng mister lisens

”Flera patienter och deras familjer uttrycker oro och frustration på sociala medier. – Jag har bara positivt att säga om Luneng, har han räddat mitt liv. Han hade förutspått att det skulle hända, men fortsatte främst eftersom han såg det hjälpte mycket. Det kommer nu att bli ett ramaskri från patienter och deras familjer, säger Grevstad.

Vi har skapat en aktionsgrupp nu och håller på att göra upp planer på hur man fortsätta. Detta kommer inte att passera i tystnad, för det handlar om våra liv, säger Grevstad.” 

http://www.vgtv.no/#!/video/64306/lars-monsen-om-smertene-som-aa-bli-torturert-i-en-krigssituasjon

Jag är 25 år, är det för tidigt att ge upp arbetet. Jag har ingen aning om vad jag gör nu

Men dagens allra viktigaste besked kommer från FACEBOOK:

  • I dag har jeg skrevet brev til Helsetilsynet. Dersom du ”liker” og ”deler” kommer dette ut til mange flere!

    Til direktør Geir Sverre Braut og direktør Bjørn Guldvog

    Etter å ha lest VG i dag samt Helsetilsynets vedtak, reagerer jeg med harme og skuffelse over vedtaket fra Helsetilsynet. Jeg er en av mange som har vært i kontakt med NBS og dr Luneng etter at Lars Monsen sto frem og fortalte om sin sykdom og behandlingen ved NBS.

    Jeg ble syk ca 1. september 2010 og hadde sterke influensasymptomer, samt magesmerter. Etter ca 2 mnd ble jeg henvist til utredning ved Sandvika sykehus. Borreliatest ble sendt til Vestfold sentralsykehus lab. og kom tilbake negativ. Sandvika sykehus konkluderte med ”sannsynlig Sarkoidose” men kunne ikke gi meg noen konkret diagnose. Den 01.02.2011 la jeg ned min advokatpraksis ettersom jeg var svært preget av sykdommen med smerter og fatigue. Jeg ba fastlegen min om antibiotika, men fikk bestemt avslag. Ekteskapet gikk i oppløsning høsten 2012 pga sykdommen.
    Et år etter utbruddet ba jeg om second opinion og ble henvist til St. Olavs Hospital, og de kom til samme konklusjon 10 mnd senere etter samme undersøkelsesløp der.

    2 mnd deretter kom jeg til NBS, fikk positiv resultat på Borrelia og startet behandling med langvarig antibiotika den 14.12.2012. Etter 5 dager forsvant samtlige symptom. I dag er jeg tilbake i arbeid og er i ferd med å etablere meg som advokat igjen. Jeg tok ut bevillingen den 5. august 2013.

    Et stort poeng, er at man ikke får tidlig diagnose og hjelp pga manglende og for dårlige testmetoder i det offentlige. Og at det ikke er tilstrekkelig god nok kompetanse til å klinisk vurdere om det foreligger infeksjon med borrelia og co-infeksjoner. Så lenge tilbudet fra det offentlige er så vidt dårlig kan det ikke forsvares at leger som faktisk gir helbredende behandling blir stoppet av det samme offentlige helsevesen. Vedtaket kan ikke forsvares med at Sørlandet sykehus nå blir kompetansesenter for Borrelia i Norge, ettersom det tar lang tid å opparbeide kompetanse som fører til at kronisk syke borreliapasienter faktisk blir friske. En hel pasientgruppe krever å bli hørt/tatt hensyn til i denne saken. Jeg og vi som pasientgruppe krever at NBS sin virksomhet fortsetter med sin praksis, som for øvrig er hentet fra Tyskland og drives lovlig der.

    Rettslig sett anfører jeg at vedtaket ikke er holdbart og viser til at de retningslinjene som gjelder for leger er nettopp retningslinjer, og ikke pålegg. Dr. Luneng og NBS har gitt meg behandling som har ført til helbredelse, etter en klinisk vurdering sammenholdt med resultat fra blodprøver. Ergo mangler Helsetilsynet lovhjemmel til å frata dr. Luneng lisensen.

    Jeg ber derfor om at du/dere som direktør griper inn og snur Helsetilsynet i denne saken og trekker vedtaket mot dr. Luneng.

    Med vennlig hilsen

    Kjetil Brå Oksavik
    advokat/attorney at Law MNA

    ÖVERSÄTTNING MED GOOGLE:

    Idag har jag skrivit ett brev till Socialstyrelsen . Om du ” gillar ” och ” dela ” detta kommer ut till många fler !

    Till Geir Sverre Braut och koncernchef Björn Guldvog

    Efter att ha läst VG idag och styrelsen hälsa beslut , reagerar jag med ilska och besvikelse över beslutet från Sundhedsstyrelsen. Jag är en av många som har varit i kontakt med NBS och Dr Luneng efter Lars Monsen stod upp och berättade om sin sjukdom och behandling med NBS .

    Jag var sjuk ungefär 1 September 2010 och hade starka influensasymtom och buksmärtor . Efter ca 2 månader jag remitterades till studien av Sandvika sjukhus . Borrelia test sändes till Vestfold Central lab . och kom tillbaka negativt . Sandvika sjukhuset konstaterade ” sannolikt Sarkoidos ” men kunde inte ge mig någon specifik diagnos . Den 01/02/2011 jag svikit min advokatbyrå sedan jag var mycket påverkats av sjukdomen med smärta och trötthet . Jag frågade min läkare om antibiotika , men var fast besluten avslag . Äktenskapet upplöstes hösten 2012 på grund av sjukdom .
    Ett år efter debuten , bad jag om en second opinion och överlämnades till St Olavs sjukhus , och de kom till samma slutsats 10 månader senare med samma undersøkelsesløp där.

    2 månader sedan jag kom till NBS , fick positiva resultat på Borrelia och började behandling med långvarig antibiotika på 14/12/2012 . Efter 5 dagar försvann all symptom . Idag är jag tillbaka på jobbet och är på väg att etablera mig som advokat igen . Jag tog ut licensen för den 5: e augusti 2013.

    Den stora poängen är att du inte får tidig diagnos och på grund av bristande och dåliga testmetoder inom offentligt . Och det räcker inte tillräckligt med kompetens för att kliniskt bedöma om infektion med Borrelia och co- infektioner . Så länge erbjudandet från regeringen är bara dåligt det inte kan styrkas att de läkare som faktiskt ger healing terapi stoppas av samma offentliga hälso-och sjukvårdssystemen . Beslutet kan inte motiveras med att södra gästfrihet är nu centrum för Borrelia i Norge , eftersom det tar lång tid att utveckla färdigheter som leder till kroniskt sjuka Borrelia patienter faktiskt återhämta sig. En hel grupp av patienter som kräver att höras / beaktas i detta fall . Jag och vi som en grupp av patienter förutsätter NBS verksamheten fortsatte praxis , som förresten är från Tyskland och drivs lagligt där .

    Lagligt , hävdar jag att beslutet inte är hållbar och visar att den politik som gäller för läkare är bara riktlinjer , inga order . Dr Luneng och NBS har gett mig en behandling som har lett till att läka efter en klinisk bedömning jämfört med resultaten från blodprov . Ergo saknas Hälsa lagstadgad rätt att beröva Dr Luneng licens .

    Jag ber därför att du / din organisation som director ingriper och vänder på hälsa i denna fråga och utarbeta beslut mot Dr Luneng .

    Med vänliga hälsningar ,

    Kjetil Brå Oksavik
    Advokat / Attorney at Law MNA

bacteria1_large_FINAL

BILDKÄLLA så här ser spirocheterna ut som borrar sig in överallt i kroppen när man har borrelia/Lyme disease

http://fof.se/tidning/2008/4/borreliabakteriens-akilleshal

Svensk forskning (publicerad 2008):

”- Borrelios kan ofta behandlas ganska lätt med antibiotika. Men i vissa besvärligare fall skulle man ha nytta av ett mer specifikt läkemedel, och det hoppas vi att vår forskning ska kunna leda till, säger Sven Bergström.”

http://www.aka.fi/sv/A/Finlands-Akademi/Press-och-media/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2008/Fastingburna-borreliabakterier-skyddar-sig-mot-antibiotika/

Finsk forskning (publicerad 2008):

”…hos en del patienter kringgår borreliabakterien immunförsvaret och sprider sig – om man inte får antibiotika – till olika organ och kan leda till en kronisk sjukdom. Som bäst håller vi på med att undersöka om man med hjälp av olika antibiotika, långvarig behandling eller kombinationer av antibiotika kunde bota borrelia trots dess försök att gömma sig”, säger Viljanen.”

KÄLLA: MER OM LYME DISEASE/BORRELIA

Kampen för sanningen och vår Läkare och därmed våra liv fortsätter!!

Aksjonsgruppe for Norsk Borreliose Senter (dr. Luneng)

Stå på er innan läkarna står på er!!

botaborreliaFBgruppen

HEMIMAMMA

Om någon reporter är intresserad av vår kamp eller min familjs story så maila:

angelica.johansson68@gmail.com

Detta inlägg publicerades i BOTA BORRELIA och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till BOTA BORRELIA – ALLMÄN SAMLING TILL LUNENGS FÖRSVAR

  1. HEMIMAMMA skriver:

    ”Fekk svar på Mail fra dr Luneng ikveld:
    Hei.
    Ja, dessverre. Vedtaket er trådt i kraft og jeg får ikke lov å behandle pasientene videre.
    Klinikken vil dessverre måtte stenge fra 27.sept.
    Mvh
    Dr. Luneng”

    Gilla

  2. Pingback: HEMIMAMMAS KAMP – NU FÅR VI DÖ I FRID?? | HEMIMAMMA - Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  3. Pingback: Ge inte upp, Rolf Luneng! | Borreliabloggen

Lämna en kommentar