BOTA BORRELIA – NORGE – Politisk hjälp eller stjälp?

ANFANGSom det ser ut så vinner Erna Solberg valet och blir Norges nya statsminister. Norge träder in på den vägen som Sverige förhoppningsvis väljer bort i vårt kommande val.

Förhoppningarna i det Norska borreliasamhället är högt ställda och jag vet många som väljer ”höyre” ENKOM baserat på Ernas löften om att föra en aktiv borreliapolitik till de sjukas fördel. Det var i alla fall det som skrevs i media. VALFLÄSK?

Tyvärr så ser jag nu i norska forum att hon besvarat de som söker hennes stöd så här i mailkontakter:

”Jeg har stor forståelse for den frustrasjonen mange nå opplever. Men veien til å sikre annen behandling er at vi får et forskningsmessig grunnlag for den behandlingen. Og at behandling skjer som en del av forskningen. Vi kan ikke politisk bestemme hva som er riktig behandlingsform. Hilsen Erna”

I mina öron låter det som Erna börjar backa från sina löften.

Vi får väl se vad hon gör när det kommer till praktiskt politik men om jag får spå utifrån min egen rikhaltiga kunskap om hur kontroversen och klimatet kring borrelia här i Sverige påverkats av högerstyre så blir jag inte optimistisk.

Redan på Socialdemokraternas tid så anslogs den hårda tonen genom att Göran Persson skar bort borreliadiagnostik ur sjukvårdsbudgeten 2006 (tillsammans med ca 100 andra behandlingar eller sjukdomar) vilket är anledningen att man bara använder billiga ELISA-tester i Sverige (som har 40-70% tillförlitlighet) och det har medfört att de flesta inte kan få en säker diagnos i tid.

Om han personligen fick ångra det, när han själv fick diagnosen samma höst tvivlar jag på, de höga och mäktiga har ALLTID andra vägar att nå, ha råd med, och få vård, än vi vanliga dödliga. Dock tror jag att den poetiska rättvisan kommer att hinna ifatt honom då sjukdomen inte är så lätt att bli av med som man bestämt sig för i Sverige – och eftersom spirocheterna kan gömma sig i cyst-form, för att återkomma med revansch många år senare – så är det fullt möjligt att han får smaka ett framtida straff för sin fåfänga hybris.

Han har själv erkänt i sin bok att han hade svårt att uppfylla sitt uppdrag p.g.a sjukdomen och därför avgick som partiledare efter valförlusten (för att uppsöka vård?).

Det gör att jag vill påstå att borrelia kostade Sossarna valet.

Men det blev inte bättre när Moderaterna tog över med sin Allians.

Arbetsgruppen man tillsatte 2009 kom inte fram till något nytt och deras viktigaste ledamot Leif Dotevall, valde att ”glömma” forskning och erfarenheter han själv godkänt vilket borde inneburit att alla mödrar på MVC ska varnas för borrelia eftersom deras foster kan smittas av dem under graviditeten. Det leder till ”congenital lyme” alltså medfödd borrelia, där barnen under det första året utvecklar symptom som ofta tolkas som kolik, och ofta även överkänslighet mot livsmedel. I ca 3-6 år ålder utvecklar de symptom som ofta tolkas och bedöms vara ADHD och andra liknande syndrom.

Allt detta tystade arbetsgruppen ner.

Dessutom så, i min metod för att komma till insikt om vad denna sjukdom är och innebär så valde jag för två år sedan – när min kamp började – att läsa ALLT som fanns publicerat på nätet om borrelia i Sverige (även det jag fann från andra tidningar och andra länder så småningom), vilket innebar att jag läste de fyra stora tidningarnas ALLA artiklar om borrelia etc, från 1997 när man kan börja finna dem på nätet, fram till dags dato och jag ser ett tydligt mönster:

Från ca 1997 till 2006 så läser man om alla olika rön från olika länder med olika patienters berättelser och det tycks inte finnas någon typ av uttalad censur.

Från 2006 till 2009 så ser man att tonen blir annorlunda och mer likriktad och man kan ana censur och politiskt styre. Man anar IDSA’s närvaro.

Från 2009 så blir IDSA’s politiska närvaro och arbetsgruppens slutresultat helt överhängande och genomsyrar allt som media skriver, med de officiella tillrättaläggandena om vad och hur sjukdomen är och ska behandlas, samtidigt som de börjar rapportera om alla svenskar som åker till Tyskland och Augsburg för att behandla sig.

Sedan förra året ungefär, så blir berättelserna om vad NBS och Dr Luneng gjort allt vanligare.

Jag hoppas att ”Höyre” inte försöker att kopiera allt som Sverige gör, för följer de samma mönster som här – så går norrmännen mot total katastrof.

Vi får väl se om Erna håller vad hon lovar?

patients know

Nu över till nyheter om Dr Luneng.

Jag har fått tillåtelse av honom att publicera detta pressmeddelande – av vilket norsk media verkar valt ”ofarliga” bitar att publicera:

viewer

Enligt mina bloggkollegor på WordPress så beror anmälningen av Dr Luneng på en kommentar gjord i deras borreliablogg.

Här har vi en film tagen vid den stora demonstrationen i fredags till förmån för Dr Luneng:

.

Mer länkar om det som händer i Norge kring Borrelia:

Amerikansk flåttlege forsvarer Luneng

Han har reddet livet mitt

Ingen andre har fått meg frisk

Advokat: – Ikke rettslig belegg for å frata Luneng legelisens

Overlege fikk feil flåttdiagnose

Overlege behandler flåttpasienter i skjul

Her blir flåtten drept av sopp

Svein (67) hadde 148 flått på kroppen etter tyttebærture

save nbs

Luneng i Norsk Radio (18.45 min in i programmet)

http://lyme.no/index.php/nyheter/381-kritikkverdig-vedtak-i-helsetilsynet

Så här kan det gå om man inte får rätt hjälp – i rätt tid:

.

Senare idag så handlar det om borrelia på svensk radio:

Borrelia – en sjukdom som förvillar

Kampen för sanningen och vår Läkare och därmed våra liv fortsätter!!

Aksjonsgruppe for Norsk Borreliose Senter (dr. Luneng)

Stå på er innan läkarna står på er!!

botaborreliaFBgruppen

HEMIMAMMA

Om någon reporter är intresserad av vår kamp eller min familjs berättelse så maila:

angelica.johansson68@gmail.com

Detta inlägg publicerades i BOTA BORRELIA och märktes , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till BOTA BORRELIA – NORGE – Politisk hjälp eller stjälp?

  1. Yrva skriver:

    Jag har haft, har Borrelia flertal gånger. Detsamma gäller min hund. Vi är rigorösa, ÄNDOCK, drabbas vi. Har aldrig sett ngn. fästing på min kropp, däremot fått röda ringar, vilket får mig att undra om mygg bla sprider infektionen. Vissa forskare anser detta, i sådant fall verkar det kört för mig, eftersom jag har ”myggblod” de anfaller i hundratal och jag hamnar i sjukvården. Måste bära plåtrustning med myggnät och visir om jag skall kunna vara någorlunda skyddad. Hela situationen är absurd med fästingarna, både smittspridningen, vården, diagnoserna och förnekelserna samt att omfattningen av konsekvenserna vid smitta mörkas med vilje. Vid en stor katastrof , vilket kommer att ske, (städerna brakar samman, kaos och våld) söker sig de flesta ut på landet i skogarna, och där lurar fästingarna och rävbandsmasken. Vattentätt om det är meningen att världspopulationen är tänkt att drastiskt reduceras. Jag har tänkt att smittan från fästingarna ev. är planterad i syfte just för reducering av mänskligheten, Hittade när jag började söka 2 medelålders ind. från olika länder som tillstod att det forskats på biologisk smittspridning, just via fästingar. Ngt. år sedan, kommer inte ihåg var och kan ange källa, men sök och ni skall finna. Tilltron till politikerna har passerat bäst datum för länge sedan. I ALLA LÄNDER, på denna underbara dårhusplanet snurrandes runt solen. Verkligheten har historiskt visat sig vara betydligt grymmare än fiktionen. Situationen i världen är som sagan om kejsaren utan kläder, klockren parallell till vad som nu sker runt omkring oss. Ta inte på stämpeln ” konspirationsteoretiker” i pannan. Var stursk nog, att låta bli utan att falla ihop och se istället verkligheten i ögonen. Jag och hunden har påverkats drastiskt, dessutom tvingas jag laga mat till honom 2 ggr per dag, för att undvika genmanipulerad mat som han hallucinerar på, samt att han inte mår bra på kontaminerad föda med hormoner, pesticider och antibiotika. Pga. Borrelian tvingas jag tvångsmata honom varje dag nu , eftersom han tappat sin aptit. Vi går båda på silver, SEDAN FLERA ÅR, efter omfattande antibiotika kurer under lång tid. Vi är båda civiliserade, med gott humör men gillar inte att bli trampade på tårna, vi har förmåga till att ”bita ifrån” (på morgonen rör vi oss knyckigt, han på sina fyra tassar och jag på mina 2 ben, stela) Vi fortsätter träna, han på asfalt och jag på gym, även om vi inte orkar så mycket. Surrealistisk tillvaro för en hund, bara på vintern han kan vara i markerna. Mitt råd, bli inte deprimerade och rädda, bli FÖRBANNADE, samt FÖRBERED er, för det handlar inte bara om Borrelian. Hellre dö upprest än stukad på knä. Att skjuta ngn. i ryggen anses fegt, men detta är vad de styrande i alla länder i dag gör mot sina medborgare. Vi betalar deras löner via skatten. Eukommissionärena har extremhöga arvoden, får klä upp sig, leva ut lite glamour och mingel tillsammans med gräddan av Europas politiker. Utmärkta incitament för att de skall göra och fatta de beslut som de får ”order” om. Skendemokrati. Bröd och skådespel till folket för att vi skall hålla käft. Blev glad när jag såg att vissa militärer i USA gör myteri mot Obama, beträffande intåg i Syrien och att ställa sig på alqaidas sida. . Lagt märke till att det blir fler och fler som vägrar låta sig luras länge. I Sverige har vi aningslöst fortsatt tro att staten vill medborgarna väl och tar hand om oss, inte sant, därav mörkelsen av bla. omfattningen och de massiva förödande konsekvenserna av Borrelia. Men, men, massor av bra folk kämpar på mot dumheterna och lögnerna runt omkring i världen, så moral och etik har inte helt försvunnit från mänskligheten. All HEDER till dem. Hälsn. Yrva

    Gilla

  2. Pingback: BOTA BORRELIA – Mer mothugg för Reimer och hans anhang. | Bota Borrelia – Offer för sjukdom, inte samhället

Lämna en kommentar